040dfe_f44195a4e6be4bde8d350a28f5894853.jpg

Javnim preduzećima potrebno korporativno upravljanje

Državni sekretar Ministarstva privrede Vlade Republike Srbije Dragan Stevanović izajvio je danas da su javnim preduzećima u Srbiji nephodni korporativno upravljanje i digitalizacija nadzora nad finansijama, kako bi građani i privreda bili sigurni u to da od tih preduzeća dobijaju kvalitetnu uslugu i da se njihov novac koristi za javno dobro.

Stevanović je na konferenciji „Korporativno upravljanje i digitalizacija nadzora nad javnim preduzećima“, objasnio da je to misija druge faze Projekta "Reforma lokalnih finansija" (RELOF2) koja pruža podršku za 33 lokalne samouprave u unapređenju upravljanja javnim finansijama i nadzora nad lokalnim javnim preduzećima.

On je istakao da je strateški cilj tog ministarstva da se poboljša korporativno upravljanje, jer se njegovo uvođenje u javnim preduzećima bazira na postavljanju profesionalnih organa upravljanja, praćenju, izveštavanju i rezultatima.

Prema njegovim rečima, država je razumela problem izdvajanja iz budžeta za javna preduzeća, pa je, kada je ušla u fiskalnu konsolidaciju i ekonomske reforme, napravila dokument sa smernicama za rad 37 javnih preduzeća.

Ove godine je taj dokument pretočen u uredbu, čime je osnažen njegov uticaj na rad preduzeća, naglasio je Stevanović i dodao da je sadašnja vlada preuzela odgovornost nad javnim preduzećima, koja su imala neto negativan rezultat od 64 milijarde dinara.

Državni sekretar Ministarstva privrede je istakao da su ta preduzeća već u sledećoj godini po intervenciji imala neto dobit i od tada do danas, nisu više u minusu.

Prema njegovim rečima, uvođenje korporativnog upravljanja moraju da prihvate najpre javna preduzeća na lokalnom nivou.

Stevanović je precizirao da subvencionisanje na lokalu iznosi 0,8 odsto BDP-a, a da od toga čak 0,6 odsto odlazi na javna i komunalna preduzeća, ali da nemaju sva preduzeća zavidne rezultate.

Pomoćnica ministra privrede Dubravka Drakulić je rekla da je Zakonom o javnim preduzećima iz 2016. godine uvedena obaveza da lokalna javna preduzeća dostavljaju osnivačima izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja, a da osnivač sačini informaciju o stepenu usklađenosti onoga što je planirano i ostvareno.

Ona je navela podatak da je Ministarstvu privrede u prvoj godini uvođenja te novine, u periodu od 1. januara do 30. juna 2016. godine, tu informaciju dostavilo 55 jedinica lokalne samouprave, a ove godine za taj period 72 jedinice lokalne samouprave.

Vidimo da se stanje popravilo, međutim, nećemo biti zadovoljni sve dok sve jedinice lokalne samouprave ne budu ispunjavale svoju obavezu, naglasila je Drakulić.

Projekat Reforma lokalnih finansija II u Srbiji obuhvata 33 lokalne samouprave i tri ministarstva, a podržava ga Vlada Švajcarske.

Opštine i gradovi koji učestvuju u projektu su Trstenik, Vrvanin, Vrnjačka Banja, Aleksinac, Sokobanja, Ražanj, Bečej, Žabalj, Ada, Čoka, Bač, Odžaci, Bački Petrovac, Bogatić, Ljubovija, Mali Zvornik, Zrenjanin, Žitište, Sečanj, Pirot, Dimitrovgrad, Babušnica, Kragujevac, Aranđelovac, Topola, Batočina, Knjaževac, Paraćin, Osečina, Lajkovac, Sremska Mitrovica, Šid i Užice.


Pitajte nas