ZAKON O JAVNIM NABAVKAMA: Počeo elektronski upis u Registar ponuđača
Od 1. januara ove godine, po prvi put, svi privrednici mogu da se upišu u Registar ponuđača u APR-u potpuno elektronski, što im donosi značajne uštede vremena i novca, jer više ne moraju sve neophodne potvrde da prikupljaju lično sa različitih šaltera. Upis ponuđačima olakšava učešće na tenderima, naručiocima proveru firme sa kojima bi sklopile ugovor, a institucijama da na osnovu dostupnih podataka bolje analiziraju stanje u sistemu javnih nabavki i dalje ga unapređuju.
Upisom u Registar, ponuđači dokazuju da su registrovani, nisu osuđivani i da imaju izmirene poreze i doprinose, a potvrda koju izdaje Agencija za privredne registre, zamenjuje veći broj rešenja drugih nadležnih organa koja je neophodno dostaviti prilikom učešća na tenderima. Prema proceni NALED-a, više od 60% ispitanih privrednika, preduzetnika i drugih pravnih lica koja učestvuju u javnim nabavkama, nalazi se trenutno van registra, zbog čega je putem projekta “Efektivne javne nabavke u službi ekonomskog rasta”, koji je finansirala Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju (Sida) uvedena elektronska procedura.
- Kako bi se ponuđači lakše odlučili na ovaj korak, unapredili smo Registar tako da se ceo proces sada odvija potpuno elektronski – od podnošenja zahteva do izdavanja rešenja, potvrda i izvoda. Pre svega, svi koji bi da se registruju, treba da kreiraju nalog u sistemu APR-a i da imaju čitač elektronskih kartica, NEXU aplikaciju za potpisivanje prijave i elektronski potpis. Nakon uspešnog dostavljanja podataka i izvršenog elektronskog plaćanja propisane naknade, ponuđači će na svom nalogu moći da prate u kojoj fazi se nalazi njihova prijava. Nakon donošenja odluke, na email adresu stići će im elektronsko rešenje u PDF-u, potpisano kvalifikovanim sertifikatom registratora Agencije– objašnjava Nikola Komšić, koordinator za regulatornu reformu u NALED-u.
Prema njegovim rečima, zahvaljujući povezivanju sistema sa službenim evidencijama nadležnih organa ponuđači ne moraju sami da pribavljaju različite potvrde kojima se dokazuje nepostojanje osnova za isključenje iz postupka javne nabavke, kao što je dosad bio slučaj, što ceo postupak čini značajno efikasnijim i time dovodi do uštede vremena i novca za ponuđače.
Takođe, softverska unapređenja Registra omogućavaju da se realizacija ugovora poveže sa planiranjem nabavki, mogućim revizijama, žalbama i sudskim odlukama u okvirima javnog postupka, čime se stvaraju uslovi za analize stanja, efektivnosti i transparentnosti u postupcima javnih nabavki, koje su osnova za njihovo dalje unapređenje.
Sva eventualna pitanja i nedoumice u vezi sa registracijom moguće je uputiti info centru na broj telefona 011 20 23 350 ili mejl adresu info@apr.gov.rs
Projekat “Efektivne javne nabavke u službi ekonomskog rasta”, koji je vodio NALED, uz finansijsku podršku Švedske agencije za međunarodni razvoj i saradnju (Sida), bio je usmeren na jačanje konkurencije na tržištu, kroz davanje preporuka i smernica za uređenje propisa i širu primenu kriterijuma kvaliteta, kao i unapređenje digitalnih rešenja.
Pored unapređenja Registra ponuđača, krajem prošle godine, razvijena je i mobilna aplikacija Portala za javne nabavke koja olakšava pristup i učestvovanje u nadmetanjima. Za naručioce su izrađeni vodiči za primenu drugih kriterijuma osim cene za dodelu ugovora kod arhitektonskih, programerskih i konsultantskih usluga, kao i zelenih kriterijuma u oblasti izgradnje i rekonstrukcije javnih zgrada, asfaltiranja ulica i puteva, nabavke ekoloških vozila, kancelarijskog materijala i javne rasvete.